Автор |
Съобщение |
СЕЛЕНА Ярослава Велесова
Регистриран на: 29 Дек 2006
Мнения: 12569
Местожителство: София
|
Пуснато на: Чет Яну 28, 2010 1:23 pm
Заглавие : Интернет променя мозъка ви
|
|
|
Променят ли технологиите нашия мозък?
Ново проучване на учения от UCLA Гари Смол допълва растящия обем изследвания, които отговарят положително на този въпрос.
Според неговата нова книга „iМозъкът – оцеляване на променения от технологиите модерен ум”, драматичното изменение на начина, по който събираме информация и общуваме помежду си, е поява на ера на бърза еволюция, която може в крайна сметка да промени човешкия мозък спрямо това, което представлява той днес.
"Може би от времето, когато първобитният човек е открил за първи път как да използва някакъв инструмент, човешкият мозък не е бил повлияван толкова бързо и силно – пише той, цитиран от Нюзуик. – С развитието на мозъка и преместването на фокуса му към нови технологични умения, той се отдалечава от основните социални функции."
Влиянието на технологиите върху нашата „мрежа” не би трябвало да е изненада. Гъвкавостта на мозъка, т.е. неговата способност да се променя в отговор на различни стимули, е добре известна.
Професионалните музиканти имат повече сиво вещество в областите на мозъка, които отговарят за планирането на движението на пръстите. А мозъците на атлетите са по-големи в областите, контролиращи координацията между ръцете и очите.
Причината за това е, че колкото повече време прекарвате в специфична дейност, толкова по-силни стават невронните пътечки, отговорни за тази дейност. Така логично е да се заключи, че хората, обработващи непрекъснат поток от цифрова информация, ще имат повече неврони, които да са посветени на филтрирането на тази информация. Все пак този ефект и еволюцията не са едно и също нещо, пише Джин Интерланди в Нюзуик.
За да разберат как интернет променя вътрешната ни мрежа, Смол и колегите му са наблюдавали мозъците на 24 възрастни хора, които са изпълнявали уеб търсене, а после четене на обикновен текст.
По време на уеб търсенето, тези, които до момента са използвали всекидневно интернет, са подали два пъти повече сигнали към мозъчната област, отговорна за вземане на решения и сложни разсъждения, в сравнение с тези, които по-рядко са в интернет.
Тези открития предполагат, че използването на интернет разширява възможностите на мозъка да бъде стимулиран и че четенето в интернет активира повече области от мозъка, отколкото печатния текст.
Това изследване допълва предишни разработки, които са показали, че тези, които разбират технологиите, имат повече работна памет (което означава, че могат да съхранят и извлекат повече битове информация за кратко време), че са по-добри във възприятийното учене (което е настройване на възприятието за света в отговор на променяща се информация), и имат по-добри двигателни умения.
Смол казва, че е доста вероятно тези разлики да бъдат още по големи между поколенията, тъй като младите хора се срещнали с технологиите на много по-ранна възраст от по-възрастните.
Той нарича това мозъчна пропаст.
От едната страна са тези, които той нарича цифрови туземци. Те не познават свят без електронна поща и текстови комуникатори и използват по-големи познавателни способности, за да вземат бързи решения и да жонглират с много източници на сетивно възприятие.
От другата страна са цифровите имигранти. Те са се срещнали с модерните технологии дълго след като техните мозъци са били стабилно програмирани и са по-добри в четенето на директни изразни форми, отколкото в навигирането през киберпространството.
„Типичният имигрантски мозък е трениран по съвсем различни начини на социализиране и учене, на възприемане на нещата стъпка по стъпка и обработка само на едно нещо за дадено време – казва Смол. – Имигрантите учат по-методично и имат склонност да изпълняват задачите си по-прецизно.”
Но дали естествената селекция ще даде предимство на единия набор умения или на другия, предстои да видим. Няма причина да се вярва, че двете поведения са взаимно изключващи се.
През 2005 г. проучване на Кайзер откри, че младите хора, които прекарват повече време с високите технологии, също прекарват повече време за директно общуване с приятелите и семейството си.
И както Смол също посочва, цифровите туземци и цифровите имигранти могат да насочват собствената си невронна мрежа, за да използват плодовете на познавателните предимства чрез модерните технологии, докато запазват традиционните социални умения, просто като отделят достатъчно внимание за двете.
Междувременно модерните технологии и уменията, които те усилват, еволюират дори по-бързо от самите нас. Никой не знае дали бъдещото развитие на компютърните игри, онлайн комуникациите и други подобни ще изискват по-малко или повече традиционни социални умения и стратегии за учене, за които са ни трябвали толкова векове да култивираме.
„Твърде много хора пишат за това сякаш децата са жители на една страна, а възрастните на друга” – казва Джеймс Гий, професор по лингвистика. Как ще изглежда бъдещият мозък, може само да се гадае.
===============================
media.sagabg.net
|
|
_________________ Истинският Гуру е в теб! Намери го ...
|
|
|
|
цецка33
Регистриран на: 13 Май 2010
Мнения: 96
|
Пуснато на: Сря Юни 09, 2010 7:44 am
Заглавие :
|
|
|
Пряк израз на тези тенденции е обмена на информация по Internet чрез използване на тази глобална среда за обучение, придобито по електронен път (е-обучение). Е-обучението е на път да стане една от най-популярните услуги, достъпни чрез Internet. То позволява достъп до избрания курс по всяко време, независимо къде се намира ученика. За целта е нужен само компютър свързан към Internet. То позволява да се комбинират текст, аудио, видео, графика и анимация в мултимедийни документи.
E-обучението осигурява много бързо обучение на ниска цена, увеличава достъпа до обучаемия и дава ясна представа за прогреса на всеки участник в обучението. Със своите големи преимущества, като ниска цена, широк достъп, непрекъснато съдействие, поддържане на връзка с обучаемия и следене на неговото развитие, е-обучението се налага все повече и по-бързо пред стандартния начин за получаване на дълготрайни знания и придобити квалификации. Днес, организациите трябва да използват е-обучението за намаляване на разходите, увеличаване на качеството и ускоряване времето на проучване бизнес облаги, които пряко оказват влияние върху техните резултати. Ако вложат средства за обучение, чрез съсредоточаване в е-обучение и управление на познанията, те няма да бъдат засенчени от другите компании.
Основните характеристики на този модел ще бъдат:
- образователните / научните дисциплини се базират не на печатни учебни материали, а не електронни библиотеки и обектно-ориентирани мултимедийни материали. Световната мрежа (World Wide Web (WWW)) предлага на студентите огромно количество от информационни ресурси и чрез безкрайното си разнообразие, тя може да покрие цялото културно наследство и знание за човечеството. Всеки потребител може да бъде автор и да публикува материали, които са достъпни за всички.
- учениците не получават готови познания, те трябва да сами да ги конструират, да се обучават индивидуално в зависимост от способностите, интересите, предпочитанията и познавателните си способности. Те се научават как да учат.
учениците могат да взимат участие при определянето на образователните цели и да поемат отговорност за тяхното изпълнение. Те могат да контролират учебния процес, да работят в екипи, да взимат участие в дискусии и да търсят ефективността от обучението, дори да избират преподавателите си.
Преподавателите са по-скоро асистенти на учениците, техни по-възрастни съученици, които им помагат да се научат как най-оптимално да използват богатството от информационни ресурси в глобалната информационна система и как да намерят най-подходящите учебни материали - как да ги структурират и асимилират
Преобладава така наречената проектна педагогика, която е характерна предимно за университетите и професионалната квалификация, но напоследък все повече започва да се прилага и в училищата. Постиженията на учениците се оценяват на базата на постигнатите резултати, които могат да бъдат представени, защитени и публикувани както локално така и глобално. Насърчава се и самооценката.
Колективното обучение и работа преобладават над конкурентното обучение. Глобалната информационна среда спомага за това, като предлага различни софтуерни приложения, които подпомагат колективното обучение и работа. Преподавателите могат да работят както индивидуално така и с малки групи от ученици. Учениците могат да бъдат асистенти на преподавателите и да помагат на своите съученици да се запознаят с новите софтуерни средства или при разрешаването на някои конкретни проблеми.
Училището и университета са отворени за света - задачите и проблемите, които се решават са от реалния живот и често са дефинирани от самите ученици. Проблемите се решават колективно с помощта на преподавателите.
Мястото, времето, хардуера и всички учебни материали и софтуер се използват много гъвкаво и ефективно. Ограниченията за разстояние и време могат да се превъзмогнат, а също така и обучението в класни стаи и аудитории, където се изисква едновременно присъствие на преподавател и ученици. Учениците могат да работят в динамична и интерактивна мултимедийна учебна среда, където далеч от преподавателя и другите ученици тя/той може да комуникира и работи с нейните/неговите виртуални приятели по целия свят. Ученикът става член на глобалните колективни образователни общества. |
|
|
|
|
|
|
|
Не Можете да пускате нови теми Не Можете да отговаряте на темите Не Можете да променяте съобщенията си Не Можете да изтривате съобщенията си Не Можете да гласувате в анкети
|
НАЧАЛО / Към уебсайта
|
|