НАЧАЛО / Към уебсайта
Въпроси/Отговори Въпроси/Отговори Търсене Търсене Потребители Потребители Потребителски групи Потребителски групи
Профил Профил Влезте, за да видите съобщенията си Влезте, за да видите съобщенията си Регистрирайте се Регистрирайте се Вход Вход
В момента е: Вто Апр 16, 2024 8:59 pm Вижте мненията без отговор
Методът Монтесори
Създайте нова темаНапишете отговор
Предишната тема Следващата тема
Автор Съобщение
Valia




Регистриран на: 14 Сеп 2009
Мнения: 321
Пуснато наПуснато на: Пет Сеп 03, 2010 3:10 pm
МнениеЗаглавие : Методът Монтесори
Отговорете с цитат

Коя е Мария Монтесори?

Д-р Мария Монтесори (1870-1952г), доктор по медицина, учен, психолог, антрополог, оригинален и брилянтен педагог, хуманист и философ.



Тя е първата жена в Италия, приета в Университет въобще и завършва Медицина в Университета в Рим с отличие.

По време на работата й в психиатричната клиника в Рим, тя забелязва, че децата, които са затворени там, не са психично болни, а имат по-скоро проблем поради това, че са затворени наред с психично болни възрастни и не се обръща внимание на техните интелектуални потребности. След като урежда децата да бъдат преместени от клиниката, Монтесори се занимава две години с тяхното обучение, чрез методи и материали, взаимствани от други учени, както и разработва собствени. В резултат, децата, които до скоро са били апатични и неконтактни към околния свят, стават жизнерадостни, дружелюбни и жадни за знания. Те дори успяват да се справят еднакво добре с „нормалните" деца на изпита за първи клас. Тогава М. Монтесори си задава въпроса: Какво би направила подобна методика за обикновените деца?


История на Метода Монтесори

Методът започва да се развива в първия Дом на децата (Casa dei bambini) в Рим 1907г. В този дом имало 50 деца на възраст по-малка от училищната, чиито бедни родители по цял ден били на работа, а децата оставени на произвола на съдбата.

Първоначално и самата Монтесори не предполагала какво ще стане с развитието на децата, те били оставени да избират материали според нуждите си, дадена им била свобода и знание как да бъдат независими и да се грижат за себе си. Децата се преобразили, те станали любезни, ученолюбиви, чисти и подредени, без никой да им нарежда каквото и да било. Монтесори започва да разсъждава, за да си обясни причината за това.

„Блъскахме си главата над това дълго време. Едва след повтарящи се експерименти, стигнахме до извода, че със сигурност децата са дарени с възможността да „попиват" култура. Ако това е вярно, после се замислихме, ако културата може да се придобива без усилие, нека осигурим на децата и други елементи на култура. И тогава видяхме как „попиват" много повече от четене и писане: ботаника, зоология, математика, география, и всичко с еднаква лекота, спонтанно и без да се уморяват.

И така ние открихме, че образованието не е нещо, което прави учителя, а това е природен процес, който се развива спонтанно в човешкото същество. Не се придобива чрез слушане на думи, а посредством преживяванията на детето в неговата среда. Задачата на учителя е не да говори, а да подготви и приготви поредица от мотивиращи детето дейности свързани с културата, в специална среда, създадена за децата."

(М. Монтесори, The Absorbent Mind)

Montessori-school007
Какво е Методът Монтесори?

Методът Монтесори е уникален начин за научаване. Вместо да „преподава" на децата понятия, средата е приготвена така че да стимулира интереса на детето и спонтанното му желание да учи. Обкръжаващата среда позволява на детето да действа независимо и да участва в собственото си образование. Когато на детето се даде възможност да избира и да вижда резултата от избора си, неговото самочувствие и увереност се повишават и помагат на детето да е по-уверено, щастливо и независимо.


Какво представляват Мистериозните Монтесори материали?

Децата, а също и възрастните, учат най-добре чрез директно преживяване. Монтесори материалите не са сами по себе си метода Монтесори. Те са просто инструментите, които стимулират детето към логическа мисъл и откриване. Всеки материал е внимателно проектиран да привлича детето в даден етап на развитие. Всеки материал учи на само едно определено понятие или умение.


Защо да изберете Монтесори детска градина?

Повечето учители и психолози днес са съгласни с това, че най-важния период от развитието на човешката интелигентност е между раждането и пет годишна възраст. Умът на детето е в най-голяма степен попиващ и любопитството е на най-високо ниво през тази ранна възраст. Когато се стимулира и подхранва правилно, детското съзнание си създава еталони за учене, които ще му служат през целия живот. Системата на Монтесори за предучилищно обучение е доказана като един от най-ефективните и бързо разпространяващи се методи за напътствие на децата през тези критични години.


За кого е предназначен Монтесори Метода?

Методът Монтесори е подход на обучение и следователно може да се прилага без значение от социално положение или интелигентност. Използван е по целия свят и е успешно прилаган при деца с увреждания, надарени, изоставащи и нормално развиващи се деца.

По света днес има над 20 000 Монтесори училища.


На каква възраст е най-добре детето да започне?

Според Монтесори има различни периоди на чувствителност. По време на тези периоди детето е по-способно и по-заинтересовано да научи и разбере определени неща. На три годишна възраст започва да се изостря чувството за ред, увеличава концентрацията и желанието за независимост. Това е идеалното време за започване на обучение по Монтесори Метода, тъй като е и най-подходящ период за поставяне на здрава основа за бъдещи знания.


С какво е по различно Монтесори детското заведение от обичайните?

В повечето детски заведения на децата се преподават понятията в група и се очаква всички да учат с еднакво темпо. В Монтесори класната стая, уроците се дават на децата по отделно за всеки материал. Спецификата на материалите позволява на децата да продължават да се упражняват независимо докато урока e усвоен. Възрастния не се намесва, а само наблюдава как детето само прави открития и си води бележки за напредъка. Децата могат да напредват бързо през различните области на програмата когато не са ограничавани във възможностите си. Уважавани са и тези, които напредват с по-бавна крачка. При тях, учителя чрез наблюденията си, може да определи конкретната трудност, да я изолира и да представи отново урока по различен начин, докато детето го усвои. Монтесори набляга на ученето чрез всички пет сетива, не само слушане, гледане или четене. Системата на Монтесори образование поставя децата във следните групи по възраст (3-6, 6-9, 9-12, и т.н.), създавайки общности, в които по-големите деца спонтанно споделят знанията си с по-малките.


Как Монтесори децата се справят в друго училище?

Монтесори децата са необикновено адаптивни. Те могат да работят както независимо, така и в групи. Тъй като са окуражавани да взимат решения от ранна възраст, тези деца могат да решават проблеми, да правят избор и да планират добре времето си. Също така са били окуражавани да обменят идеи и да обсъждат работата си свободно с другите, а добрите комуникативни умения са предпоставка за добро приемане. Според проучване, главния фактор за бъдещ успех е самочувствието. Монтесори програмите, базиращи се на самоуправление и не-състезателни занимания, помагат на децата да изградят добър образ за себе си и увереност да посрещат предизвикателствата с оптимизъм.

==================
http://www.montessori-gradina.com/i

_________________
Вижте профила на потребителяИзпратете лично съобщение Върнете се в началото
Valia




Регистриран на: 14 Сеп 2009
Мнения: 321
Пуснато наПуснато на: Пет Сеп 03, 2010 3:42 pm
МнениеЗаглавие : 
Отговорете с цитат

Статията за метода на Мария Монтесори е взета от сайта на една частна детска градина, но целта ми не е да им правя реклама. Искам само да покажа една различна образователна гледна точка.

В основата на метода Монтесори е оставянето на детето да изследва, експериментира и взема решения само, като е леко насочвано при нужда. Хареса ми лекотата и естествеността в този подход. Няма насилие. Няма правилни и грешни отговори. Няма "Неееееее!!!! Това не се прави ТАКА!!!".

Не всеки може да си позволи частна детска градина или училище със специален метод на преподаване. Но всеки може да си позволи да се отнася към детето си с повече уважение и търпимост. Това е безплатно. Изисква се само спокойствие и добро желание.

Че и не само към детето си, към всички хора наоколо. В работата ми с колеги често се налага да се обучаваме взаимно. Много бързо забелязах колко по-ефикасно е спокойно и с уважение да покажеш на човека основите, да го оставиш сам да поекспериментира, да му стане интересно, и да го насочваш само при нужда. Човека се чувства спокоен, защото учи по своя си метод и не му се налага чужд. Така си изгражда увереност в работата, и изпитва гордост от свършената работа, съответно е много по-отговорен и самостоятелен. Не знам дали имате представа колко по-спокойно се работи така...

Е, какво мислите?

_________________
Вижте профила на потребителяИзпратете лично съобщение Върнете се в началото
Покажи мнения от преди:    
Предишната тема Предишната тема
Създайте нова темаНапишете отговор

Идете на:   

Не Можете да пускате нови теми
Не Можете да отговаряте на темите
Не Можете да променяте съобщенията си
Не Можете да изтривате съобщенията си
Не Можете да гласувате в анкети


НАЧАЛО / Към уебсайта

Powered by phpBB © 2001, 2006 phpBB Group
style : saphir :: valid : xhtml css
Translation by: Boby Dimitrov