НАЧАЛО / Към уебсайта
Въпроси/Отговори Въпроси/Отговори Търсене Търсене Потребители Потребители Потребителски групи Потребителски групи
Профил Профил Влезте, за да видите съобщенията си Влезте, за да видите съобщенията си Регистрирайте се Регистрирайте се Вход Вход
В момента е: Чет Ное 23, 2017 11:31 am Вижте мненията без отговор
Сънят и неговата роля във възстановяването
Създайте нова темаНапишете отговор
Предишната тема Следващата тема
Автор Съобщение
СЕЛЕНА Ярослава Велесова




Регистриран на: 29 Дек 2006
Мнения: 12564
Местожителство: София
Пуснато наПуснато на: Пет Мар 18, 2011 4:30 pm
МнениеЗаглавие : Сънят и неговата роля във възстановяването
Отговорете с цитат

Всички знаем, че ако почивката ни не е качествена, няма да стигнем далеч.

Сънят е много важен за спортуващите, тъй като когато тялото е в максимален покой, започва най-дългият период на мускулен растеж за денонощието. Сънят е не по-малко важен и за неспортуващия човек. Докато всеки от нас вечер поспива, организмът ни работи за нашето здраве и самочувствие.



Сънят и неговата роля във възстановяванетоЗа съжаление в съвременния свят всеки човек е все по-притиснат от обстоятелствата около него. Всеки ден сме подложени на риск от всички възможни страни.

Много често дори не успяваме да си отпочинем, което, ставайки лош навик, би могло сериозно да ни навреди. Статистиката показва, че повече от двама на всеки петима хора имат проблеми със съня, сто милиона жителя на Земята не успяват да си доспиват, две трети от хората имащи проблеми със съня дори не са се замисляли за лечение.

Недоспиването е причина за 10% от катастрофите по света, подобни пътни произшествия само в Америка са причинили загуби от порядъка на 12,5 милиарда долара без да броим загубените човешки животи. Други ужасяващи изследвания показват, че 66% от жителите на планетата спят между 6,5 и 8,5 часа, други 16% спят повече от 8,5 % и 18% по-малко от 6,5 часа. Вероятно някой от нас не знаят, но в групата на хора страдащи от разстройства на съня влизат и тези 16% и тези 18%, тъй като прекалено многото спане също е вредно.

Направено на територията на САЩ, през 1973 година изследване, доказало, че в Америка през същата година са изразходвани 6500 тона сънотворни лекарства, това означава, че за една година в същата страна се харчат 30 милиона долара за хапчета подобряващи съня. За съжаление положението в България не е много по-различно според изследвания направени от професор Захариев 45% от студентите в Пловдив страдат от нарушения на съня.

Пълноценният сън има няколко жизнено важни за организма функции: Възстановява работоспособността на човек, особено неговата двигателна и нервна активност; Възстановява основните механизми на обмяната на веществата; Намалява разхода на енергия; Извършва допълнителна обработка на информацията постъпила през деня; Увеличава защитните сили на организма.

Сигурно някои от вас биха се учудили, но е напълно възможно самият сън да предизвиква безсъние. Кошмарният сън може дълго да ни лишава от нощната почивка, която ни се полага. Нощните страхове изпъчват не само децата, а и много възрастни. Когато тъмнината се свързва с редовно повтарящи се кошмарни сънища, то тя може да предизвика безсъние. За съжаление сънят е едно изключително загадъчно явление, което все още не е изцяло изучено и изследвано.

Важно е да знаем, че причината за кошмарите ни понякога могат да бъдат сигнал за здравословни проблеми. Например при нарушено кръвообращение, човек може да сънува нещо свързано с мястото на нарушение. Известни са много случаи, когато човек сънува как гази в студена вода или сняг. В последствие се оказа, че имаме нарушено кръвообращение на долните крайници. Затова е много важно да се вслушваме в съня си, той би могъл да ни даде информация, която трудно бихме получили.

Безсънието може да бъде причинено от различни фактори те може да са – цигарите, кафето, алкохола, стреса, застоялия начин на живот или дори неправилно хранене. Именно поради тази специфика на заболяването е важно да знаем, че няма универсално лекарство, което да премахне всички причини болестното състояние. Основно причините за проблеми със съня се делят на четири. Психологически причини, Начин на живот, Медицински проблеми, Неправилни навици по отношение на съня.



Сред психологическите причини са различни проблеми в службата, у дома или на училище, обременяващи пътувания или професия, при която непрекъснато трябва да се доказвате. Много често човек страда от психологическа причина при натоварване на нервната система в следствие на емоционално натоварване, например при спортистите, при хората, които гонят постижения като билдерите, при лекарите, учителите и много други професии свързани с психическо напрежение. Безсъние може да бъде причинено и от много по-силни емоции като гняв, страх и други.

Най-често срещаната причина за проблеми със съня се крие именно в начина ни на живот. Сред тях най-честата под причина е употребата на прекалено много кафе или тонизиращи напитки, цигари или алкохол. Други сериозни причини са честа смяна на часовите пояси, употребата на токсични лекарства като стероиди, хронична преумора или системно преяждане. Важно е да знаем, че за да е спокоен сънят ни трябва да се стремим да осигурим почивка на храносмилателния си тракт, което означава, че трябва да не консумираме никакви храни 4 часа преди лягане, за съжаление именно тази препоръка е най-пренебрегвана от билдерите.

Сред медицинските проблеми може да са липса на калций, магнезий, и витамини от група Б. Може да страдаме от болести, който нарушават ритъма на съня ни такива са: световъртеж, астматични пристъпи, заболяване на сърцето и белите дробове, мъчително главоболие, нарушена работа на храносмилателната система и дори сексуални смущения. Под неправилни навици по отношение на съня се има предвид обстановката в спалнята дали е топло студено или шумно, дали сменяме леглото често и какъв е видът му матрак пухени завивки или друго.

Сигурно много от вас се замислят как да се предпазят от безсъние. След като вече знаете причините, които го пораждат на вас би ви било по-лесно. Въпреки това съществуват 10 златни правила за справяне с безсънието. Създайте си вечерен ритуал-всекидневно повтарящи се действия, който не ви натоварват физически и емоционално, приготвяйте дрехите си за утрешния ден, приберете дрехите, с които сте били днес или нещо друго. Релаксирайте добре-изпийте чаша мляко или чай, вземете топъл душ или отпускаща вана послушайте приятна музика.

Лягайте да спите, когато ви се спи – вслушайте се в биологичния си часовник и недейте да гледате астрономическия, не е редно да насилваме или възпираме сънят. Спете само в леглото си - много често някой хора заспиват на дивана пред телевизора или на друго място вместо в тяхното си удобно легло. Запазете леглото си само за сън - не е препоръчително да похапвате в него, да четете книга, да пишете нещо или да гледате телевизор.

Запазете съня си за през ноща-ако вечер заспивате трудно то е препоръчително да не се излежавате дълго време сутрин, избягвайте следобедната почивка или вечерна дрямка. Обзаведете спалнята си така, че да е подходяща за сън - подберете подходяща светлина, оцветяване на завесите и стените, по възможност я изолирайте от шум, снабдете се с удобно легло, което да бъде равно и с матрак, който да не е прекалено твърд, все пак в леглото човек прекарва една трета от живота си.

Оставете съня да дойде сам - позволете си да заспите, не се движете, успокойте дишането си и не мислете за нищо. Ако сънят просто не идва станете разходете се свършете нещо умствено и опитайте отново. Осигурете си достатъчно почивка-ключът е в качеството, а не в количеството на съня.

Съществуват и много други методи за борба със съня. Един от тях е билковото лечение. През последните 40 години на миналия век ролята на билките отново се възроди и става все по-актуална. Билките не водят до пристрастяване и нямат страничните ефекти както повечето лекарства. Важно е да знаем, че билките не се варят в алуминиеви съдове, пият се на малки глътки и не бива да се подслаждат.

Друг нашумял в последно време метод е чрез хомеопатия. Това е метод много близък до билколечението и широко приложим в съвременния свят. Колкото и да не ви се вярва това е много ефективен метод, който се основава на принципа „подобното лекува подобно”, тоест на пациента се дават лекарства, които у здрав човек биха причинили болестта, от която страдаме.

Други нестандартни методи са лекуване чрез музика и цветове. Влиянието и на двете над човека е много силно, независимо от неговата възраст, професия или образование. Напълно е възможно през дългия си и съзнателен живот да сте открили неща, които ви влияят негативно или позитивно над съня.

Само по себе си безсънието е стресов фактор, затова първата мярка за справяне с него би следвало да бъде, тази да не се страхувате от него. В случай, че не успеете да се справите със съня си самата консултация при лекар е повече от препоръчителна. Не е толкова важно какви методи ще изберете важно е да ги превърнете в постоянен ритуал за заспиване.


===================================
Източници: bb-team.org
Статията е написана по материали на книгата "Победете безсънието" с автор доц. д-р Светлана Ангелова.

_________________
Истинският Гуру е в теб! Намери го ...
Вижте профила на потребителяИзпратете лично съобщениеИзпрати мейлаICQ Номер Върнете се в началото
Покажи мнения от преди:    
Предишната тема Предишната тема
Създайте нова темаНапишете отговор

Идете на:   

Не Можете да пускате нови теми
Не Можете да отговаряте на темите
Не Можете да променяте съобщенията си
Не Можете да изтривате съобщенията си
Не Можете да гласувате в анкети


НАЧАЛО / Към уебсайта

Powered by phpBB © 2001, 2006 phpBB Group
style : saphir :: valid : xhtml css
Translation by: Boby Dimitrov