Автор |
Съобщение |
СЕЛЕНА Ярослава Велесова
Регистриран на: 29 Дек 2006
Мнения: 12569
Местожителство: София
|
Пуснато на: Вто Юли 29, 2008 9:36 pm
Заглавие : ????????????- ?? ? ???!
|
|
|
Изпитвам истинско блаженство, когато чета какво говори Свами Ниранджананда.
Но то просто беше огромно, когато прочетох тази негова лекция, която ще споделя и с вас ...
Заповядайте, насладете й се ...
МИЛОСЪРДИЕ
(Сатсанг с Парамахамса Ниранджанананда)
*********
Моля, обяснете ни значението на милосърдието, и как то ни помага да се развиваме духовно. Как можем ние, които сме себични по природа, да станем по-великодушни?
Великодушието е едно много чисто качество на живота и то се съчетава с други трансцедентални качества. Милосърдие в нашия език означава "да даваш". В санскрит думата “милосърдие” има различно значение.
Веднъж четири народа - Боговете, демоните, хората и руснаците - отишли при Създателя и го помолили да им каже как да живеят живота си цялостно и съвършено. Тази история е от Упанишадите (в Упанишадите не се споменава за руснаците, но ако я приемете като шега, включете и тях).
Създателят изрекъл само една сричка: “ДА”. Той казал: “Да” е мантрата за пълното щастие в живота.”
Руснаците решили, че това означава да казват “Да” на всичко.
Боговете решили, че Да означава “Даман” - контрол над сетивата.
Демоните изтълкували мантрата “Да” като “Дайа” или състрадание.
А хората решили, че мантрата означава “Дана” - милосърдие.
Упанишадите обясняват, че хората, като много егоистични същества, заплетени в своите амбиции, желания, и удоволствия, изтълкували мантрата “Да” като милосърдие, необходимо за да преодолеят своя егоцентризъм.
Боговете, както знаем, живеят в щастие и блаженство. Затова те изтълкували мантрата като Даман или въздържание: “Няма нищо лошо в това да живеем в свят на блаженство, но не бива да прекаляваме. Необходимо е да контролираме сетивата и ума си за да не станем жертва на негативните въздействия на удоволствията.”
Демоните си казали: "Нашата природа е да унищожаваме, да причиняваме страдание на хората. Ако искаме да постигнем щастие в живота си, трябва да се научим да бъдем състрадателни.
Така тези различни същества изтълкували по своему сричката “Да” - мантрата, дадена им от Твореца. Ако анализираме тази мантра, която може да означава въздържане, милосърдие или състрадание, откриваме, че тези три качества са взаимносвързани.
Като човешки същества, ние сме привлечени от удоволствията в живота и се стремим към радост, удовлетворение, пълнота. Ние се интересуваме предимно от самите себе си и не проявяваме разбиране към нуждите, начина на живот и стремежите на другите хора. И разбира се, като човешки същества, страдаме от разрушителните тенденции в живота, които са природна сила.
Демоничната сила вътре в нас е Тамас. Желанието за удоволствия е Раджас. И ние трябва да променим тези две природи. В момента, когато успеем да трансформираме демоничната, негативната сила у нас, ние ставаме състрадателни=
Имайте предвид, че вашата негативна енергия се проектира не само навън към другите хора. Тя се проектира и вътре в самия човек. Ние разрушаваме собствения си живот, като мислим, действаме и постъпваме неправилно.
Ние никога не откриваме баланса, хармонията в живота. Ако не сме способни да открием този баланс, ние се самоунищожаваме. Това тамастично качество на живота трябва да бъде преодоляно със силата на състраданието.
Състраданието трябва да бъде разбирано в широк смисъл. Това е едно много специално качество. Дори мога да кажа, че състраданието е качество на хора, които са пробудени вътрешно.
Мисля, че всички сме съгласни, че всяко действие в живота ни е мотивирано от собственото ни его, желания и амбиции.
Само си представете, че състраданието е мотивирано от егото, амбицията, желанието.
Може ли тогава то да остане чисто? - Не!
Следователно състраданието е винаги качество на човек, който е пробуден. И другата сила, раджас, желанието или жаждата за удоволствия в живота, трябва да бъде балансирана от въздържане на сетивата и ума.
А тази способност за самоограничаване ни води към друго измерение - приспособяване към живота. Преди няколко дни, когато бях в Деогар, някой попита Парамахамсаджи за страданието и щастието.
И Парамахамсаджи даде, според мен, един много точен отговор.
Той каза: "Вижте! Няма щастие в света. Реалността в този свят е страдание и болка. И ние не можем да ги избегнем.
Но ако успеем да свикнем и да се приспособим към страданието и болката в живота си, без да се борим с тях, тогава можем да постигнем щастие.
Значи щастието и удоволствието са просто приспособяване към страданието и болката. И ако анализираме собствения си живот, ще открием, че това е истина.
В момента, в който сме се приспособили към своята болка или страдание, чувстваме, че сме достигнали едно радостно състояние на облекчение. Но човек не е преодолял болката, не е преодолял страданието.
Той просто се е приспособил към тях. Приспособяването може се извърши само ако съществува въздържание.
А за да се обуздаят сетивата и ума, вярвам, че цялата йога философия е най-доброто средство. Особено раджа йога. Специално пратиахара и дхарана.
Тези системи ни учат как да наблюдаваме и хармонизираме действията и реакциите на сетивата и ума. А това беше и методът, описан от Създателя, за преодоляване на желанието за удоволствия.
И естественият резултат от ограничаването е милосърдието.
Милосърдие не означава да раздаваш безразборно. Милосърдие означава да помогнеш на човека да промени начина си на живот, да промени манталитета си.
Ако дам на един просяк, седящ на пътя, 1000 рупии, ще си мисля, че съм извършил акт на милосърдие. Но така ли е в действителност?
С тези 1000 рупии той ще отиде в кръчмата в Мунгер и ще изпие всичките пари за една нощ. Дори ще отиде в публичен дом и ще изхарчи парите. Ще се сбие и ще загуби парите. Как моите 1000 рупии са помогнали на този просяк? По никакъв начин не са му помогнали.
Два дни по-късно той ще се върне на същото място да иска още. Това не е милосърдие.
Следователно милосърдие би трябвало да означава нещо различно. То трябва да даде възможност на човека да промени начина си на живот и да се развива в нещо ново, да се чувства по-свободен в битките на живота.
Така че трябва да разбереш нуждата на човека, но трябва също да съставиш дългосрочен план как да му помогнеш. Ще ви дам един пример.
Шивананда Мат е благотворителна организация със седалище в Деогар. Благотворителността означава да даваме. Добре! Но това значи ли, че ние раздаваме пари, храна и дрехи безразборно на хората? Не!
Когато става въпрос за изразходването на парите, институцията Шивананда Мат, премисля десет пъти как да ги вложи. Такаq че хората да бъдат подпомогнати и то в дългосрочен план.
Ако осигурим подслон, как той ще помогне ? Ако осигурим образование, как то ще помогне на човека? Ако осигурим работно място, то с какво ще му помогне? Ще подобри ли начина му на живот или не?
Всяко действие, което се извършва, се обмисля най-внимателно. Ние не сме организация за раздаване на социални помощи. По света има много такива организации, но ние не искаме да бъдем една от тях.
Защото трябва да дефинираме милосърдието по различен начин. Наистина, в случай на природни бедствия или извънредни обстоятелства, Милосърдието може да бъде различно от обикновено.
През 1988 г. имаше суша в Мунгер и нивото на водата беше спаднало много - нямаше никаква вода в града. Правителството ни помоли за помощ.
Няма да повярвате, но всички свамита от ашрама излязоха на улиците с бамбукови пръчки. И с бамбукова технология те изкопаха кладенци. За 20 дни бяхме изкопали 40 кладенеца с дълбочина около 30-40 метра. Това също е милосърдие, но то е "милосърдие по спешност".
Имаше пожар в село Лакшмипур. Цялото село беше изгоряло. Товари със зърно, дрехи и лекарства бяха изпратени до селото с лодки.
Свамита и други доброволци ги раздадоха, за да помогнат на хората. Но значението на милосърдието по спешност не е същото като на Милосърдието с главно М.
И ако искате да развиете една милосърдна природа, трябва да притежавате способността да оценявате нуждите на другия човек в дългосрочен план.
Трябва да можете да предвидите как ще се развие животът на човека, поне една част от пътя му, и в този процес на развитие кое ще бъде най-неотложното и най-необходимо нещо - дали това е образование или работа, дали е подслон или някаква друга форма на помощ, социална или финансова - няма значение.
Следователно милосърдието е разбиране нуждата на другия човек и действие съобразно с нея. Ето как трябва да се дефинира милосърдието.
-----------------------------------------
yogabg.com |
|
_________________ Истинският Гуру е в теб! Намери го ...
|
|
|
|
kati
Регистриран на: 30 Дек 2006
Мнения: 4761
Местожителство: София
|
Пуснато на: Сря Юли 30, 2008 4:11 pm
Заглавие :
|
|
|
Значи милосърдието е състрадание в действие, т.е. едното е просто чувство - ние можем просто да състрадаваме и с това се изчерпват нещата, а другото да направим така, че да променим нещата за обекта на сътраданието ни. Вярно, не всеки е способен и на това, поне който е обзет от егоизъм и нехае за чуждото страдание и болка, безразлични са му. Но пак е по-лесно да се изпита отстрани като преживяване само наблюдавайки, отколкото да се предприемат действия спрямо обекта на състрадание за облекчаване на страданията му. А още по-трудно е да се вложи енергия, време, средства и други ресурси за да се помогне в дългосрочен план така, че да се даде възможност на страдащия сам да си помогне.
Едно е да му се даде наготово нещо, което ще го облекчи и улесни само временно, без дълготраен ефект и после ще се върне на старото неблагоприятно положение, а "помагащия" ще е успокоил съвестта си и нахранил Егото си, че ето - той е проявил състрадание и милосърдие. Друго е да се ангажираш да проучиш по-дълбоко муждите на страдащия и начините да се подобри трайно положението му и то така, че той самия да вземе дейно участие в собственото си спасение. Това на най-голямата помощ, защотото по този начин му се дава възможност да си заработи и по-добра карма, ако се възползва по най-правилния начин от предоставената му възможност, а дали ще го стори - и изборът, и последствията са си за негова сметка.
Помагащият също си изгражда карма в зависимост от подбудите и начина по който го прави.
|
|
_________________ Универсална рецепта няма, всеки сам трябва да намери пътя към върха...
|
|
|
|
merigi
Регистриран на: 24 Фев 2007
Мнения: 250
|
Пуснато на: Чет Юли 31, 2008 5:50 pm
Заглавие :
|
|
|
Преди всичко повечето от хората смятат някой човек за милосърден, когато помага на някого материално.Но обикновено не се замислят дали, когато се помага по такъв начин, не остава ли проблема да виси!? Напр.даването на пари-един ,два пъти и повече пъти на някого, който после се прикрепя като бодил към нас и става по-зле.Проблемът си остава.Понякога е здравословно да се каже "НЕ", макар и отказа да нарани страдащия.
Затова целта трябва да бъде не само да дадем основните средства за постигане на тази или онази цел, но също и да помогнем на някого да изгради добър стил на живот за развиване на вътрешните си способности.А в общи линии като че ли повечето хора помагат на страдащите заради някакъв фалшив блясък или изгода или за да не пропуснат нещо добро. А и заради собственото си благополучие.Сега бързам, но ще се включа пак скоро! Лека вечер на всички! |
|
|
|
|
|
penka
Регистриран на: 04 Яну 2007
Мнения: 1488
|
Пуснато на: Чет Юли 31, 2008 7:51 pm
Заглавие :
|
|
|
Животът е много шарен и не може да се вкарва в думи. Всеки един човек в даден момент може да бъде обект, а в следващия - субект на състраданието или милосърдието. Даването на милостиня е само и единствено акт за успокояване на "съвестта" на човека, който всъщност изобщо не иска да бъде занимаван с проблемите на другите. Всъщност, ние самите сме толкова преизпълнени от собствените си проблеми, че едва ли можем да си вдигнем очите към хоризонта, камо ли - да погледнем към другите хора. Единици са тези, които правят изключение. Другите - се самозалъгваме. |
|
|
|
|
|
|
|
Не Можете да пускате нови теми Не Можете да отговаряте на темите Не Можете да променяте съобщенията си Не Можете да изтривате съобщенията си Не Можете да гласувате в анкети
|
НАЧАЛО / Към уебсайта
|