Банер
В ВАЛЬХАЛЛУ.jpg

ОБУЧЕНИЕ АВС"Създай Себе си"

Банер

ВАЖНО!

Във връзка със зачестилите напоследък обаждания от хора, изгорели от "услугите" на измислени мошеници, представящи се за част от екипа на "Окултен Център Селена" уведомяваме най-учтиво, че екипът ни се състои от двама души Маг Селена и Маг Живин. Всяко друго позоваване на "Окултен Център Селена", на неговия Уебсайт, на авторските ни материали и регистрирани девизи и слогани е чист опит за измама и въвеждане в заблуждение на хората в беда с цел извличане на неправомерна печалба.

Екипът на "Окултен Център Селена"

БОЛЕСТТА КАТО ПЪТ - ДОБРОТО И ЗЛОТО
Написано от Маг Селена   
Четвъртък, 20 Декември 2007 00:00
Присъщото великолепие обхваща всички светове, всички създания, добро и зло. И това е истинското единство. Как тогава би могло да носи в себе си противоречието между доброто и злото? Но в действителност няма противоречие, защото злото е престолът на доброто. - Баал Шем Тоу

ПРИБЛИЖАВАМЕ СЕ неизбежно към една тема от човешкото битие, която не само спада към най-трудните, но е и затлачена от недоразумения. Много е опасно да изваждаме от представата за света, която сме си изградили, оттук-оттам по някое изречение или фрагмент и да ги смесваме със съдържанието на други представи за света.

Опитът сочи, че разглеждането на доброто и злото предизвиква у човека най-силен страх, който лесно може да замъгли емоционално разума и способността му за познание. Въпреки всички рискове, ще се осмелим да поставим въпроса за природата на злото, който Амфортас избегнал да зададе.

Защото, ако в болестта откриваме действието на сянката, тя пък дължи своето съществуване на способността на човека да прави разлика между добро и зло, между правилно и неправилно.

Сянката съдържа всичко онова, което човекът е обявил за зло - оттук следва, че сянката също би трябвало да бъде зло. Ето защо изглежда не само оправдано, но дори етично и морално необходимо да воюваме срещу сянката и да я изкореняваме във всичките й проявления.

И в този случай човечеството е толкова заслепено от привидната логика, че не забелязва как благородната му цел се проваля, поради простата причина, че изкореняването на злото не е възможно. Ето защо си заслужава да разгърнем темата за доброто и злото от може би малко необичайна гледна точка.

Дори ако вземем само разсъжденията, които направихме върху закона за полярността, те ще ни доведат до извода, че доброто и злото са две страни на едно и също единство и следователно съществуването им е взаимозависимо. Доброто живее от злото, а злото - от доброто: който умишлено подхранва доброто, подхранва несъзнателно и злото.

На пръв поглед подобни формулировки могат да прозвучат стряскащо, но верността на тези констатации трудно може да се обори както на теория, така и на практика.

В нашата цивилизация отношението ни към доброто и злото е силно повлияно от християнството, съответно от догмите на християнската теология - това се отнася и за кръговете, които не се смятат за обвързани с религиозни течения. По тази причина и ние бихме искали да се позовем на религиозни представи и схващания, за да можем да проследим разбирането за доброто и злото.

При това намерението ни не е да изведем някаква теория или оценка от библейските образи и представи, по-скоро митологичните разкази и герои са особено подходящи за обяснение на сложни метафизични проблеми.

Това, че в случая се позоваваме на една библейска история, не е задължително необходимо, а произтича от културната ни принадлежност. По този начин ще открием и онзи пункт в недоразумението, където идентичното във всички религии схващане за доброто и злото се отклонява в посоката на едно типично за християнската теология тълкуване.

Обилен материал за нашия проблем предлага представянето на грехопадението в Стария завет. Спомняме си, че във втория разказ за Сътворението първият - андрогинен - човек, Адам, бил пуснат в Райската градина, където сред природното царство той открива две особени дървета: Дървото на живота и Дървото на познанието за доброто и злото. За по-нататъшното разбиране на този мит е важно да подчертаем, че Адам не е мъж, а андрогин.

Той е цялостният човек, който все още не е под­властен на полярността и все още не е разделен на противоположни по пол индивиди. Той все още е слят в едно с всичко - това Космическо състояние на съзнанието е онагледено чрез картината на рая. Следователно, макарQ че човекът Адам още живее в единството на съзнанието, темата за полярността вече е загатната чрез двете дървета.

Темата за разделението съпътства още от самото начало историята за Сътворението, тъй като то се извършва чрез разделяне и раздвояване. Така още в първия разказ за Сътворението се говори за противоположности: светлина - мрак, вода - суша, слънце - луна и т. н. За самия човек научаваме, че е бил създаден „като мъж и жена".

Но с напредването на разказа темата за полярността придобива все по-плътни очертания. Така у Адам възниква желанието да отдели една част от своето същество, която да поведе формално самостоятелен живот. Такава стъпка неизбежно означава вече една загуба на съзнателност: в нашата история това е сънят, в който потъва Адам. Господ взема една страна от целия и непокътнат Адам и прави от нея нещо самостоятелно.

Онази дума, която Лутер превежда с „ребро", в оригиналния еврейски текст гласи tselah, което означава страна. Тя е сродна с думата tsel = сянка. Целият непокътнат човек бива разделен на два формално различни аспекта, наречени мъж и жена. Но това разделение още не прониква изцяло в съзнанието на човека, защото те (мъжът и жената) още не осъзнават различието си, а продължават да се намират в целостта на рая.

Но формалното разделение е предпоставка за подбудителството на змията, която обещава на жената, на податливата част на човека, че насладата от Дървото на познанието ще я дари със способността да различава между добро и зло, т. е. с познавателна способност.
Змията спазва своето обещание.

Хората проглеждат за полярността и вече умеятда правят разлика между добро и зло, между мъж и жена. С тази стъпка те загубват единството (космическото съзнание) и се сдобиват с двуполюсността (познавателната способност). Така те неизбежно трябва да напуснат рая, градината на целостта, и да се впуснат в двуполюсния свят на материалните форми.

Ето каква е историята на грехопадението. „Падението" се изразява в това, че човекът „пропада" от единството в полярността.

Митологиите на всички народи и във всички времена са наясно с тази много основна за човечеството тема и я обличат в сходни представи. Грехът на човека се състои в отделянето му от единството. Истинското значение на думата грях се проявява още по-ясно в гръцкия език. Hamartama означава „грехът", а съответният глагол hamaetanein - „пропускам точката", „не улучвам целта", „извършвам грях".

Следователно грехът тук е неспособността да се улучи точката - но тъкмо тя е символът на единството и тъкмо тя изглежда недостижима и невъобразима за човека, защото не притежава нито място, нито измерение. Двуполюсното съзнание не може да улучи точката, целостта - и това е грехът. Да бъдеш грешен е друг изразQ за да бъдеш двуполюсен. Така става по-разбираемо и християнското понятие за „първородния грях".

Човекът се оказва с двуполюсно съзнание - той е грешен. За това, в каузалния смисъл, няма причина. Полярността принуждава човека да извърви своя път през противоположностите, докато научи и интегрира всичко, за да стане отново „съвършен, както е съвършен небесният Отец".

Но пътят между двата полюса винаги включва и вината. „Първородният грях" показва особено ясно, че гре­хът няма нищо общо с конкретното поведение на човека. Извънредно важно е да проумеем това, защото с течение на времето църквата е изопачила понятието за греха и е внушила на човека, че грехът означава да вършиш зло и може да се избегне чрез добри и правилни действия.

Но грехът не е единият полюс в рамките на полярността, а самата полярност. Затова грехът не може да бъде избегнат - всяко човешко деяние е греховно.

Това послание, все още напълно неподправено, откриваме в гръцката трагедия, чиято централна тема е, че човек постоянно трябва да избира между две възможности, но независимо от решението си винаги е виновен. Тъкмо това теологично недоразумение, свързано с греха, се оказва особено фатално за историята на християнството.

Непрестанните усилия на вярващите да не избършат грях и да избягват злото водят до потискането на дадени области, класифицирани като лоши, и така се стига до образуването на плътната сянка. Сянката е отговорна за това, че християнството се превръща в една от най-нетолерантните религии, виновни за инквизицията, за лова на вещици и за изтребването на народите.

Неизживеният полюс винаги се осъществява - обикновено той застига благочестивите души именно тогава, когато най-малко очакват.
Поляризирането на „добро" и „зло" като противоположности при християнството води и до едно - нетипично за други вероизповедания - противопоставяне на Бога и дявола, като представители на доброто и злото.

Като се превръща дяволът в антагонист на Бога, незабелязано и Бог се въвлича в полярността - но така той губи свещената си сила. Бог е единството, което обединява в себе си всяка полярност - естествено и „доброто", и „злото", - а дяволът, напротив, е полярността, господарят на раздора, или, както казва Исус: „господарят на този свят".

Така дяволът, като законен повелител на полярността, винаги носи и символите на разделението или раздвоението: рога, копита, вили, пентаграми с две остриета, обърнати нагоре, и т. н. Според тази терминология, двуполюсният свят е дяволски, което ще рече - грешен.

Не съществува възможност да го променим - затова всички духовни учители призовават към напускане на двуполюсния свят.

Тук се натъкваме на дълбокото различие между религия и обществена дейност. Истинската религия никога не е предприемала опити да превърне този свят в рай, а е проповядвала пътя от този свят към света на единството.

Истинската философия е наясно, че в един двуполюсен свят не може да се осъществява само единият полюс - в този свят всеки трябва да заплати за всички радости със също толкова страдания. Науката, например, е „дяволска", защото се застъпва за разширяване на поля­ността и подхранва многообразието.

Всяко функционално приложение на човешките възможности винаги крие нещо дяволско, защото приложението обвързва енергията с полярността и възпрепятства сливането в едно цяло. Това е смисълът и съдържанието на изкушаването на Исус в пустинята -всъщност дяволът кара Исус да използва своите възможности, за осъществяването само на безобидни и дори полезни промени.

Но да подчертаем: когато определяме нещо като „дяволско", в никакъв случай не викаме дявола, а искаме хората да свикнат с мисълта, че понятия като грях, вина, дявол чисто и просто се отнасят към полярността, и че всичко, което има нещо общо с тях, може да се окачестви като дяволско.

Каквото и да прави човекът, той е виновен, съответно - грешен. Важното е да свикне да живее с тази своя вина - иначе ще бъде нечестен спрямо самия себе си.

Избавлението от греха е постигане на единството - но то е невъзможно тъкмо за онзи, който се опитва да избегне едната половина на действителността. Ето кое прави пътя към здравето толкова труден - това, че трябва да се преодолее вината.

В евангелията това старо недоразумение относно греха непрекъснато се изтъква: фарисеите застъпват църковното мнение, че спасението на душата може да се постигне чрез спазване на божите заповеди и избягване на злото.

Исус ги разобличава със словата: „Който е безгрешен, нека хвърли първия камък". В проповедта си в планината той показва относителността на Мойсеевия закон, също преиначен чрез буквалното му разбиране, като посочва, че една мисъл има същата тежест, както претворяването й на дело.

Не бива да се пренебрегва фактът, че това тълкуване в проповедта няма за цел да придаде по-голяма строгост на заповедите, а да разруши илюзията, че в полярността грехът може да бъде избегнат.

Но чистото учение още преди две хилядолетия е било толкова шокиращо и скандално, че са се опитали да го заличат от света.

Истината е скандална, независимо чии уста я произнасят.

Тя разбива всички илюзии, с които нашето "аз" винаги се опитва да се спаси.

Истината е сурова и пронизваща и не е пригодена за сантиментални мечти и морална самоизмама.

Торвалд Детлефсен
д-р Рюдигер Далке

 



Добавете тази страница към любимата Ви социална мрежа, към любими, отметки....
 
Сходни статии
За сайта
© 2024 selenabg.com. Този сайт е притежание на Окултен Център Селена. Всички права запазени .