Въпроси и отговори на Шибендо Лахири след лекцията в София, Златни мостове, 2000 г.
ВЪПРОС: При посвещение във второ ниво на Крия практиките от първо продължават ли да се изпълняват.
Да. В първия етап всички тези бройки – 50 за небцето, 12 за менталната пранаяма, 4 за пъпа и 3 за Маха мудра, това е минимумът. Това трябва да се поддържа. Така както човек с високо кръвно всеки ден взема по едно хапче, една доза, която го поддържа в добро състояние. Ние всички имаме този неврологичен дефект на егото – да се бори за всичко, и всъщност това е нашата доза, която го задържа. Така че тази минимална доза, която продължава половин час, трябва да се прави и в следващия етап. Крия процесът е процес на освобождаване от условностите, на депрограмиране. Това е свобода от миналите ви карми. Излизането от порочния кръг на причина и следствие. Това е много дълбоко нещо, а не е само за временно забавление или някакво вдъхновение.
ВЪПРОС: Поема ли се част от кармата на посветения човек, когато се дава посвещение?
Вижте, това, което аз правя или не правя, няма отношение към вашите болки и страдания. Моето послание не съм аз, а вие. Погледнете себе си. Вижте вашите амбиции, тревоги и страхове. Вижте тактиката, игрите, които сами играете със себе си, които ви пречат да се изправите срещу действителността. Игрите, които играете, за да намерите една изкупителна жертва, всъщност, за да избегнете този сблъсък с това, което е. И тия игри ние ги играем откакто се помним. И това е основната причина за нашето робство. Всичките наши игри, нашето тесногръдие. Затова вярваме, че Христос е поел отговорността за нашите грехове. Че е умрял за нашите грхове. Затова шест дни в седмицата можем да продължаваме да си правим нашите грехове и на семия ден отиваме на църква и се освобождаваме от тях. Това е лъжата. Това е крайна нечестност. Държим го разпънат на кръста. Ти умря за нашите грехове, така че ние можем да ги правим пак. Шест дни ние си правим нашите грехове, а на седмия отиваме в черквата и пак продължаваме старата песен. Точно тази тенденция е причината за цялото кръвопролитие, експлоатация на човек от човека. Ние не искаме да поемем отговорността за себе си, искаме някой друг да го прави за нас. И това е основната причина за вашето страдание и болка. Тъй като по този начин спирате интелигентността и енергията да работят върху вас. И да ви освободят от вашите маневри, игри и пакости. Така че сблъскайте се с истината, не бягайте от нея. Когато се сблъскате с истината, ще се освободите от всички тези обусловени интереси и алчност, и те просто няма вече да ви засягат. Заради тях и шарлатаните на духовния пазар ви хващат и ви разправят всички тези неща. Върхът на измамата и шарлатанството е как всички тези шарлатани ви примамват - дайте ми пари, а пък аз ще отговарям за вас, ще свърша вашата работа.
Животът си е ваш и вие решавате какво да правите с него, ако искате да живеете по този начин, моля правете го. Ходете в такива големи организации при такива хора, които се представят за много духовни – те лъжат и себе си, лъжат и вас чрез всякакви видове измами. Това тук не минава. Нашата работа е вие да си кажете, че вие сте човекът, който трябва да се освободи сам. Вие сте тези, които трябва да се наблюдавате и размишлявате върху всички ваши проблеми и мании и практиката всъщност ще ви помогне да продължите това наблюдение и така постепенно да се освободите. Така че посланията на прадядото на говорителя не са касаели неговите чудеса, нито него самия, а вас. Той казва, започнете сами вашето вътрешно пътуване, наблюдавайте се, размишлявайте. Не ме правете друга изкупителна жертва като Исус Христос. Аз няма да кажа, че аз поемам отговорността. И Исус никога не е казвал това нещо, това са го казали свещениците и църквата. Те го казват, за да си вършат бизнеса. Исус не е християнин. Неговите последователи са християни. И Буда не е бил будист – неговите последователи са будисти. И Кришна не е бил вайшнава, неговите последователи са вайшнависти. И точно тези последователи са създали целия този кошмар и бъркотия в света. Съжалявам, но точно това трябва да го кажа с такава сила и така силно да го подчертая. Защото вие трябва да бъдете издухани от цялата тази глупост.
ВЪПРОС: Бихте ли попитали за мнението му за хората, които предсказват бъдещето.
Да. Това е много добър въпрос. Умът се развива и процъфтява само в миналото и бъдещето. Миналото вече е свършено, а бъдещето не е дошло. И затова умът е една илюзия, няма нещо такова като ум. Това е един мит. Той не съществува. Той не е реален, но той е валиден. Защото ви дава една функционална ценност. Без вашия ум не можете да се върнете обратно в къщата си. Така че ние не поощряваме глупостта. Но трябва да използвате ума си само за практически цели. Извън това трябва да разберете, че умът не съществува реално и той е един мит. Но този мит непрекъснато се старае да увековечи себе си и да ви накара да мислите, че е реален. Истинският номер е, че умът оцелява и живее само в миналото и бъдещето. Ако вие живеете тук и сега, няма ум. Затова Патанджали казва в първата си сутра: “Сега Йога започва”. Там се казва, че Йога – тази връзка с енергията и интелигентността започва сега и тук, а не в миналото и бъдещето. Затова той подчертава – сега Йога започва, а не нито в миналото, нито в бъдещето. А хората не разбират това просто нещо. Те мислят, че Патанджали е бил учител с една дълга пръчка и е имал ученици и на тях е казвал сега, сега, сега. И всички интерпретатори на неговите сутри правят така. Интерпретаторът е предател. Той налага собственото си невежество върху вас, а не премахва вашето. Тъй като умът живее в миналото или бъдещето, затова на Запад се прави такъв голям бизнес от психология. Така ви държат непрекъснато в миналото - с интерпретации какво е станало в миналото. Те ви казват, този шок, тази травма са се случили еди кога си поради еди коя си причина и затова сега сте в това състояние. И ви казват, ние сега ще ви дадем нова рецепта, ще ви оправим и това ви държи приковани към техния стол. Но Йога създава толкова много енергия и интелигентост, които ще ви помогнат с един удар да се освободите от тези неща. Анализът е полезен в практическия свят, в химията, физиката. Но анализът в света на ума, това е парализа, защото това, което анализирате е умът, а това, което го анализира, също е умът. Когато обектът и субектът са едно и също нещо, тогава не е възможно да има анализ. Когато обектът и субектът са различни, тогава това е възможно. Например, ако аз съм субектът, а тази бутилка – обектът, аз мога да анализирам какво е това бутилка. Така може, но когато са едно и също нещо, това не е възможно. Така че това е глупостта на психолозите – да ви забавляват с миналото. А астролозите идват, за да ви залъгват и забавляват с бъдещето. Това ще стане така, това ще се премести тука. А, имате проблеми, дайте ми пари и аз ще ви дам една мантра и всичко ще приключи. И умът иска това, защото това е средство за неговото поддържане и за оцеляването му. Но астролозите са добри в това отношение, защото те ви забавляват до вашата смърт. Докато религиозните проповедници ви забавляват дори и след това. След смъртта ще имате ад или рай. Хиндуистите са “по-умни”, защото си изгарят тялото и след това отиват или в рая или в ада, или пък се връщат пак в ново тяло. А християните ви държат в гроба до второ пришествие. И вие си седите в гроба милиони години, когато ще дойде второто пришествие и Исус пак ще се появи. И той ще върне само християните и ще ги изпрати в рая, а другите ще ги хвърли в ада. Сякаш е лидер на мафията. Нали шефът на мафията прави такива неща. Тези, които са му предани и верни, им дава много неща, а другите ги изритва. Виждате какво е направила религията. Най-голямата духовна сила, която е идвала на тази земя под формата на дживас, религията е превърнала в един мафиот. И всичко това е движението на алчността и страха. Защото това е умът. Умът е страх и алчност. Ако правиш това и това, ще отидеш в рая, ако не го правиш, ще отидеш в ада. Раят това е най-голямата, най-крайната алчност, а адът е най-крайният страх. Така вие сте хванати в един капан, подчинени на ума и движенията на страха. Това е името на играта. Тези религиозни хора – те не искат вие да се освободите, докато сте още живи. Това се казва дживан мукта – т.е. вие сте освободени още сега, докато сте още живи, което означава, че сте свободни.
ВЪПРОС: Вярва ли говорителят в Бог? Дали вярва, че има някой, който е създал тази вселена.
Същият въпрос го (говорителя) попитаха на едно друго такова събиране. И ако мога, ще си спомня, какво стана тогава. Говорителят каза, че той не вярва в Бог, но той познава нещо, което е много по-голямо от Бог. И тогава насрещният въпрос беше, как може да има нещо по-голямо от Бог. И тогава говорителят каза, ами елате с мен, елате да го открием заедно. Тогава говорителят попита този, който задава въпроса: А каква е вашата вяра в Бог? Той каза, ами Господ е създал тази Вселена. И тогава говорителят каза, че ако Господ е създал тази Вселена, то тогава той е имал нужда от едно пространство, в което да съществува преди началото. Той отговори: “Да”. Говорителят го попита: “Ами тогава Господ също има нужда от едно място, където да стои и да поддържа това свое творение.” Той отговори: “Да”. Тогава това означава пространство, което съществува преди Бог. Той отвърна: “Да”. Това означава, че пространството не е създадено от Бог. Той каза: “Да”. Това означава едно пространство, което е по-голямо от Бог. Той замълча, никакъв отговор. И тогава говорителят каза, аз познавам това пространство. Това пространство е тук, така както е навсякъде. И това пространство е цяло. Това пространство е толкова цяло тук, колкото навсякъде другаде. Целостта никога не може да бъде фрагментирана на части. Ако вземете цяло от цяло, пак остава цяло. И затова древните пеят в мантрите, цялото е цяло навсякъде и тук и там, цяло от цяло пак остава цяло. Така че възприемането на тази цялостност е истинският духовен живот. Не, вярване или невярване. Едно дете, което е родено в Индия или Америка, е обусловено да вярва в Бог. А дете, родено в Китай или Русия, е обусловено да не вярва в Бог. И двете са обусловени. Никой не знае. Знанието е това, което е важно, а не вярването. Господ не е изпълнителен директор на фирма, която е в небето. Той не стои там горе, за да създава правосъдие и наказание според Библията, Корана или Гитата. Този Бог е продукт на вашия ум. Запушете този малък ум. Такъв Бог е нищожен и фалшиф. Ако искате да се забавлявате с такъв Бог – моля, правете го. Това си е вашият живот. Това не е моят живот.
Следващият въпрос беше дали съм ведантист или патанджалист. Аз съм нищо. Аз не оцелявам върху това да примамвам хората и да ги занимавам с книги или учения. Възприятието, което става, това е нещото. Но възприятията, които стават в човешките тела, са подобни. Това, което древните са възприемали и описвали във Ведантата и Патанджали, може би е било същото като възприятията на това тяло (на говорителя), но това, което той прави, може би е подобно, но е абсолютно свежо, а не втора ръка. Всяко цвете е еднакво, но все пак е уникално. Една роза – тя е уникална, няма дубликат. Тя е точно толкова творческа, колкото и всяка друга. Пластмасовата роза – тя е грозната, тя е копието и дубликатът, не истинската роза, която цъфти. Така че цъфтежът е важен, а не следването. Независимото възпрятие е важно, а не имитацията. Така че, моля, разберете това. Не се наричайте ведантист или патанджалист или каквото и да е. Вие сте нищо. Това е другата цена, която плащате, за да поддържате вашето разделно съзнание и вашето его. Когато има егоцентризъм, няма нито Патанджали, нито Веданта.
ВЪПРОС: Интересува ме при Кхечари Мудра при обръщането на езика нагоре, има ли натиск (понеже указанието беше да се постави вертикално нагоре)? Има ли натиск в мекото небце? Това ме интересува, а също и времето на притискане.
Кхечари Мудра е вследствие на Талабия Крия. А Талабия Крия се дава за упражнение на най-важните жлези. Жлезите – щитовидната, тимусната и епифизата. Така че самата Талабия Крия е много полезна. Когато жлезите са силни, тогава умът, мисълта не може да се меси в тялото. Жлезите контролират, а не мисълта. Когато жлезите са слаби, тогава мисълта контролира и това е причина за много психосоматични заболявания. Но при Талабия Крия има красиво последствие и допълнителна награда. И това е ставането на Кхечъри Мудра. Когато френулата под езика стане достатъчно еластична и дълга. И тогава, когато просто обърнете езика или приложите съвсем малко усилие, той естествено си отива на това място - в кухината, която е гърлената. И това е много спокойно състояние. Когато езикът е в хоризонтално положение има вербална вибрация, която активира ума. А вертикалното положение я премахва и вие сте на разположение на тишината. Това е и научно положение според законите на физиката. Вибрациите на хоризонталния и вертикалния език са много различни. Ако можете да правите Кхечари Мудра, това е добре. Но дори и да не можете да я правите, има и други начини, с които да имата достъп до това спокойствие. Ако правите достатъчно Пранаями, Нави Крия и Маха Мудра, също ще се получи това спокойствие. Природата е дала различни езици на различните хора и за това не всеки може да я прави. Но мъдростта и просветлението са достъпни до всички, а не само за тези, които могат да правят Кхечари Мудра. Аз мога да видя какво е станало с вашия език, но не сега, а после. Можем да кажем поотделно за всеки.
ВЪПРОС: По отношение на Пранаяма също имам един въпрос. Преди 4-5 месеца нощно време започна да ме буди един и същи звук. Има ли отношение към Пранаяма и дали е вибрация на прана в Анахата чакра или пък нещо друго. Или пък е болестно състояние.
Животът е мистерия и чудо. Животът не е проблем, който трябва да се разреши, а мистерия и чудо, които трябва да се изживеят. Умът прави проблем от живота заради собственото си съществуване. И той започва да интерпретира това или онова и така заробва човек. В Крия има много преживявания, които стават. Човек преминава през най-различни видения, най-различни звуци, най-различни миризми, най-различни вкусове в езика. Всички тези опитности са само крайпътни знаци. Те не са крайната цел. Така че не зацикляйте там. Например, ако карате кола и виждате една табела, че София е на 100 километра и си останете където сте, това е грешка. Така че вие трябва да продължите. Да останете в състояние на безизборност. Не се прехласвайте по красиви преживявяния. И не се плашете от ужасни преживявания. Останете в абсолютно спокойствие. Тази безизборна осъзнатост, тя е ключът към просветлението. Защото умът процъфтява в избора. И поради навика на ума да се бърка във функциите на тялото, той създава тези неща, за да продължи съществуването си. Той използва тези опитности, за да запази господството си. Както казах, мисълта е продукт на тялото, а впоследствие тя започва да го ръководи и манипулира, подобно на Франкенщайн. Тя кара сетивните органи да възпроизвеждат много опитности, които на свой ред увековечават състоянието на ума. Реалността не е опитност, а съществуване. Тя е свободна от преживяванията – това е най-голямото просветление, това е най-голямата реалност. Опитност може да има само, когато има познавателен процес. А познавателен процес е възможен тогава, когато вече сте сложили нещо в резервоара на паметта. Тези наслагвания са тези, които нахлуват, взаимодействат, които създават образи, усещания и възприятия. И тези познания – те още повече се концептуализират и се превръщат в опитности чрез вербализация. И тези опитности на свой ред подсилват това, което е съхранено. Така че знанието, вярата поражда опитност, а опитността на свой ред поражда ново познание и това е омагьосаният кръг. Едното поражда другото. Познанията и опитностите са добри в техническия свят, но в духовния носят опустошение. Така че, разберете – тези преживявания са само крайпътни знаци към благословията, блаженството, празнотата. И в тази празнота има пробуждане и свещеност. И ако имате досег да това нещо – дори и в една малка стая усещате как тя се изпълва с това блаженство и светлина, която заличава всичко, целия свят, и ако искате това да го наричате Бог, наречете го както искате, например Иванушка Глупака. Така че не зацикляйте. Всички тези опитности трябва да се посрещнат спокойно и с безразличие. Не да се впрягате в тях, независимо положително или отрицателно.
ВЪПРОС: Какво е вашето мнение за Санкалпа посвещенията. Първи въпрос и втори – каква е позицията на ученика след напускането на тялото на учителя, и трети – кой е вашият учител.
Много добри въпроси и се радвам, че бяха зададени. Посвещенията: всяка стъпка, която правите по посока на божественото, си струва. Дори и погрешна да е тази стъпка, тя не е напразна. Така че тя си струва. Така че няма нищо погрешно. Важно е пътуването. Вървенето напред, това е важно. Когато сложите крак на едно стъпало от стълба, трябва да продължите, а не да останете на него. Когато сте на мост, трябва да го преминете, никой не строи къща на мост. Така че всяко начало е похвално. Но защо да не продължите – духовният и религиозният живот е едно непрекъснато експериментиране и изследване, това не е само система на вярване, не и да се присламчвате към нещо. Свободата – това е най-важното нешо в духовния свят. Така че, ако вече сте предприели тази стъпка, най-добрите пожелания към вас.
Гуру - това е процес, не е личност, а Сат Гуру е този, който започва този процес, който поражда този процес във вас. Няма значение дали Гуруто живее в тяло или не, ако процесът вече е започнат. Сат Гуру е този, който иска да подреди живота на учениците си, а не да държи учениците си в ред и подчинение. Повечето Гуру искат само да ви контролират. Те не са Сат Гуру. Сат Гуру ще ви освободи безусловно. Той няма да създава вериги. Хората предпочитат мъртвите Гуру, защото могат да им сложат всичко в устата и кажат, моят Гуру така каза. И това е играта. Сат Гуру казва: “Моля, разберете, опитайте се да разберете, това което казвам. И ако след това разберете, че всичко, което съм казал, е погрешно и не става за вас, дори и това е полезно.” Защото, когато знаеш, че някои неща са погрешни, това е всъщност началото на пътуването. А може да разберете, че това, което той казва, е както вашата, така и неговата истина. Защото никой няма монопол върху истината. Тя не може да се притежава и раздава. Тя се споделя. И когато това споделяне се осъществява, тогава изчезват и Гуруто, и ученикът. Затова казваме, че в духовните учения 1+1=0. Когато истината е споделена, изчезва и Гуруто, и мисълта и остава само истината. И когато споделите истината по този начин, Гуруто не е верига (окова) за вас. Защото в края на краищата ние правиме от нашия Гуру една изкупителна жертва и той поема отговорността за нас и това е глупост. Отворете се за интелигентността и енергията, а не за ума, умът никога не може да бъде интелигентен. Той функционира и е интелигентен само в техническия свят. И затова умът е открил толкова много научни открития. Но същия този ум решава, че 70% от тези открития трябва да се използват само за унищожения и войни. И умът прави всички тези унищожителни оръжия. Това е проблемът на ума., той е добър в техническия свят, но той не е добър и не познава духовния свят. И ако нямате досег до тази духовна мъдрост, всъщност светът ще бъде унищожен. Това тяло се движи в света и казва: “Моля, да достигнете до тази духовна мъдрост, а не до ума.”
Моят Гуру е моят баща. А това тяло представя едно династично потекло. Прапрадядото на говорителя е приел тези учения от Бабаджи в Хималаите. И тези учения още протичат в света чрез две течения; едното е династичното, а другото чрез последователи. Нашето е династичното потекло. От баща на син. Така че моят дядо е последовател на Лахири Махасайя. Моят дядо е бил Гуру на моя баща. А аз съм последовател на баща си и така върви. От дядо на баща, от баща на син – така се предава, това е династичната линия. Така че при нас разбирането се предава не само чрез познание, а и чрез гените. Това се нарича Риши традиция – от баща на син. Затова ние преминаваме през всички фази и етапи на живота. Ние сме семейни хора и не твърдиме, че притежаваме някакви организации. Този говорител има две дъщери, един син, внуци и всички са там. Той е стопанин. Той също по-рано ходеше да разпространява учението заедно със своята съпруга. За жалост тя почина миналата година на 6 януари (1999 г.). И затова миналата година и тази година аз съм сам, но не и самотен. Аз съм с толкова много хора. Тази госпожа, която ме доведе миналата година – Антонина Вичева, тя се срещна с мен през 1994 г. в моя дом във Варанаси. И тя по това време ми каза, че ще ме доведе в България. И ако ме беше поканила по това време, щях да дойда с моята съпруга тук. Тя много обичаше да пътува и да вижда различни страни. И тя щеше да е много щастлива да види България и българите. Тя също беше и добър готвач. Тя готвеше не само за мен, но и за много последователи, като ги канеше всеки ден и те й бяха много благодарни. И всички казваха, че готви много, много вкусно и всъщност аз съм известен заради нея. Сега например аз съм отседнал при ерген, който не готви. Ако тя беше тук, щеше да сготви. За Николай, за баща му и за още много хора, които щеше да храни всеки ден. Но аз съм винаги щастлив, това не е проблем. Аз съм свикнал със западната храна и е добре. Тялото трябва да оцелее колкото може по-дълго, това е, което е важно.
ВЪПРОС: Относно другата линия – Парамахамса Йогананда и т.н.
От многото си последователи Лахири Махасайя е дал правото на 8 свои последователи да дават посвещение. Така че тази линия от последователи още съществува. Но само един е изявен – това е Йогананда (Лахири Махасайя, Юктешвар). Защото американците правят всичко много голямо, пишат много книги, създават големи организации, институции и много пари. Но в Индия има и други последователи, които не са толкова известни, но те съществуват. Има една друга линия – Лахири Махасайя, Юктешвар, Харихарананда. Харихарананда и Йогананда са били заедно ученици на Юктешвар. Йогананда е умрял през 1952 г., но другият е още жив. Той е на 95 години. И аз съм във връзка с неговите последователи. Те идват в моята къща.
ВЪПРОС: Относно адреса на Шибенду.
Всеки може да има моя адрес. Говорителят иска да отправи една покана. Всъщност пълната Кумбхамела става веднъж на 12 години. Тъй като Кумбхамелата е много популярна и индийците, които искат да извлекат печалба от това, правят четвърт, половин и т.н. Кумбхамели. Но те са създадени от човека Кумбхи, а истинската, която е от древните текстове, пълната, е на 12 години. Последната беше през 1989 г. и сега следващата ще бъде през 2001 г. От 14 януари до 7 март. И през този период има 5 дни, които са много благоприятни за потапяне в мястото, където се сливат трите реки. И древните казват, че в тези дни нектарът – Амрита, се излива на това място, където се сливат трите реки. И ако човек се изкъпе точно по това време на това място, той ще получи енергия. На миналата Кумбха е имало 20 милиона души и този път ще има още повече. Всички садхута по това време са там. И е много приятно да се видят всички садхута, хиляди и хиляди се стичат там. И също се вярва, че Бабаджи, чието тяло няма възраст, а умът му е извън времето, който е безсмъртен – гуруто на Лахири Махасайя, също ще присъства на това място. Много последователи, най-вече американци, идват да търсят Бабаджи на това място. Така че поканата, която отправям, е – тези, които могат, нека посетят Кумбхамелата. Мястото се нарича Илахабат. Това е само на 80 километра от Бенарес. Варанаси (Бенарес) е най-старият град в целия свят. И най-големият център за поклонничество на хиндуистите. Така че Варанаси е претъпкан, но Илахабат е още по-претъпкан. И по-практично е да се отседне във Варанаси и да се отиде за къпането в Илахабат. А 80 километра не са голямо разстояние. В западните страни за 1 час лесно може да се вземе с кола. В Индия пътищата са много лоши и това растояние може да се вземе за около 3 часа. Много е неравен терена. И колите са претъпкани, затова скоростта е много бавна. Така че тези 80 км се вземат за около 3 часа. Не може да се кара с повече от 30 км в час, като половината от времето сте във въздула, защото се подскача. А ще имате и болки по тялото след такова пътуване. Вие сте добре дошли в Бенарес и Илахабат за поклонничество и за Кумбхамелата.
ВЪПРОС: Кои са тези 5 благоприятни дни?
Този въпрос ми задават навсякъде. За да отговоря трябва да използвам индийския алманах (календар). Защото нашият календар е по луната – лунен календар. Следователно тези дни се променят спрямо западния, не са фиксирани. Затова всяка година индийските празници Шиваратри и други са на различни дати. Аз ще ви ги напиша, когато се върна. (Той ще ги напише на Ана и тя ще ги каже.) Ще ви кажа точно петте дни според вашия календар.
ВЪПРОС: Срещали ли сте се с Бабаджи?
Да. Срещнах го, но това е дълга история, която сега не мога да разкажа. Срещнах го на 28 януари 1992 г. Не, не ме питайте сега, това ще ни отнеме още половин час.
Въпрос: Кои са симптомите на гордостта?
Това точно е началото на вътрешното пътуване и само вие самите можете да кажете каква игра играете със себе си. Само вие можете да кажете дали сте покварени или не. Вътрешната книга трябва да се чете. Дефиницията за гордост не трябва да се взема отвън. Всяко нещо, което не е състрадание, обич, любов – е движение към гордостта. Отсъствието на гордост не означава, че аз съм смирен, няма такъв театър.
Това момиче ме попита дали работя, за да си изкарвам прехраната. Нашата традиция е, че ние трябва да получим добро образование, да имаме хубава работа и да сме финансово независими и чак тогава започваме нашата духовна работа и тези пътувания и разговори, както сега аз правя. Този човек (Шибенду) завърши образованието си през 1960 г. и в тази година той получи посвещение от баща си. И от 1961 до 1986 г. той работи. Продължи с духовния живот и Крия практиките. През това време се ожени и децата се появиха, получиха образование, така че изпълнявах всичките си задължения и отговорности. През 1986 г. моят баща имаше интуицията (предизвестието), че ще умре следващата година. По това време аз работех в Бомбай, Западна Индия, и той ме повика и каза: “Работил си 25 години, стига толкова”. И ме повика при себе си. Това е много далеч от Варанаси. Аз отидох при него и оттогава върша тази работа. Моят баща умря януари 1987 г. И според нашата традиция аз спазвах 1 година траур. Така че духовната ми работа започна от януари 1988 г. И вече 12 години са минали. И повече от 5000 души са получили посвещение от това тяло по целия свят. Една от последните ми визити беше в Южна Африка, където бях поканен да говоря в Парламента на световните религии през декември 1999 г. Хората бяха много ентусиазирани и ме поканиха след края на Парламента и аз останах за повече време. Бях в три града: Кейптаун, Бърбан и Йоханесбург с моята програма. Въпреки че е африканска държава, тя е като европейска. Много е развита. Преди това е била владяна от белите. Но след Нелсън Мандела черните вземат властта. Няма вече апартейд, но все още може да се види това разграничение – белите са на едно място, черните на друго. Там има също и много индийци – те са си пък на тяхно, трето място. И те бяха много щастливи и ме поканиха и тази година, и следващата.
ВЪПРОС: Искам да го попитам, докато е работил, как е съчетавал светския живот с духовния.
Да, разбира се Йога означава интеграция, интеграция между вечното и преходното. Между ума и не-ума. Между светско и духовно. Между постоянно и преходно. Йога не е да казваш едно, а да правиш друго. Това не е създаване на противоположности, това е интеграция и обединение, това е коренът на Йога.
Добавете тази страница към любимата Ви социална мрежа, към любими, отметки....
|