ИНТЕРВЮ С МАХАРИШИ ШИБЕНДУ ЛАХИРИ
- Как бихте описали знанието, което предлагате и предавате на хората?
Шибендо Лахири: Не предлагам никакво знание. Не предавам каквото и да било знание, понеже знанието е нещо от втора ръка. Знанието принадлежи на другите. Само знаенето е ваше.
Вижте, съществуват два Аза във вашето тяло. Едното е безличностното Аз, което е не-аз. То е Интелигентността на съществуването, която е универсална. То изглежда неповторимо поради наличието на тялото. Тялото придава неповторимост, уникалност, която може също да включва и универсалното, при условие че липсва личността, егото, концептуалното аз.
Ние сме насърчавани и настройвани да бъдем индивидуалности и да изтъкваме нашия Аз (или егото) с арогантност и агресивност. Това е нашата обусловеност от възпитание и начинанията ни. Но ние не сме индивидуални, а сме универсални. В действителност основното значение на думата "индивидуален" е такъв, който не може да бъде "разделен", не може да бъде отделен от другите наоколо. За съжаление поради егоизма, значението е било изкривено и сега "индивид" означава егоцентрично и себично човешко същество. Затова насърчавам хората към знаенето чрез и за самите себе си, защото знаенето е ваше собствено. Знанието е взето назаем и е получено от другите.
Това е послание за освобождение - абсолютно и безусловно, и тази свобода не е за личността, а от личността. Това е свобода от персоналния аз и появата на не-персоналния аз. Знаенето няма начин да бъде преподадено, защото то не е въпрос на пропаганда или реклама. Става дума да се събудите! Това е въпрос на освобождаване на тялото, т.е. на живота, от мъртвата хватка на ума.
Следователно Шибендо не притежава знание, което да предложи или предаде на хората. Неговият призив е да бъдете достъпни за знаенето чрез непосредственото пробуждане!
- Тази практика свързана ли е с някаква философия?
Шибендо Лахири: Шибендо не се занимава с каквато и да е философия, която е само въпрос на боравене с идеи и концепции за истината, а не е възприемане на самата истина в кръвните клетки и костния мозък чрез огромната енергия на Разбирането.
Разбирането във философията е само интелектуално, което означава само да се установим в удобни идеи и приемливи заключения. Практиките на Крия Йога укрепват енергията на Разбирането на живота.
- Крия Йога религия ли е?
Шибендо Лахири: Крия Йогя е наука. Тя е наука за вътрешното същество. Тя е обратното пътуване от центробежните идеи към центростремителното проникновение.
Тя не е програма за физически фитнес. Тя не е програма за самохипноза и самовнушение. Тази наука (Крия Йога) е станала достъпна чрез индийците, но тя не е индийска религия. Физиката е развита от християните, но физиката не е християнството. Ето защо титлите парамхамса и свами са ненужни. Подобни титли само създават зависимости, които са поредното замърсяване на съзнанието, произтичащо от страха. Ние не казваме парамахамса Айнщайн. По подобен начин и йогите не се нуждаят от кичене с титли, за да впечатляват или въздействат на хората. Йога е свободна от всякакви титли. Това е наука и следователно никакви титли не са необходими.
- Какви техники съдържа Крия Йога?
Шибендо Лахири: Техниките са контейнерът, а дълбоката истина е съдържанието. Техниките се предават в атмосфера на свято посвещение и не са информация, а трансформация. Ето защо техниките не се дават в обикновен светски разговор.
- Необходимо ли е хората да са запознати с Йога преди да практикуват Крия Йога?
Шибендо Лахири: Йога, която е популярна навсякъде, е програма за физически фитнес. Крия Йога не е нищо подобно. Така че Йога, така както се разбира от хората, не е необходимо условие за изучаване на Крия Йога.
- Кой е способен да практикува и да бъде посветен в Крия Йога?
Шибендо Лахири: Всеки, който се интересува от това да излезе от рамките на повърхностния живот и да се завърне към дълбините на живота, може да получи Крия Йога посвещение и да практикува.
Животът не е да оставаме в полето на претрупания ум. Животът не е да оставаме в заблудите на ума.
- Съществуват ли някакви изисквания за практикуване на Крия Йога? Каква роля играе вярата?
Шибендо Лахири: Необходими са здрав разум и енергия на разбирането. Без тях Крия Йога ще се превърне в поредната вяра с нейните окови. Крия Йога преобръща вярата в инструмент за освобождение.
- Какво значение има посвещението в Крия Йога в живота на човека? Означава ли то, че ставаш човек на гуру? Запазвате ли връзка и имате ли контакт с човека, получил посвещаване? Има ли задължения от страна на гуру и посветен?
Шибендо Лахири: Крия Йога е интеграция между действието на възприятие и дейностите на концептуализиране. Тя освобождава човека от намесата на ума. В Крия Йога гуру разсейва тъмнината, а не е обвързване и товар. Крия гуру иска хората да са във вътрешен порядък (да се сложи край на смущенията им), а не подредени в строй пред него.
В техническите въпроси 1+1=2. Например - преподавателят инженер подготвя друг инженер. Но в духовните учения 1+1=0, защото, когато истината се разкрие, изчезват суетата и личните интереси и на гуру, и на ученика. Това означава че и гуру, и ученик са достъпни за не-личностния Аз. Следователно личните взаимоотношения вече нямат значение.
Състраданието и разбирането стават много по-важни от задълженията и заключенията.
- Известно е, че Крия практиките имат незабавен и осезаем ефект. Как човек се справя с тези ефекти? Какви са тези ефекти?
Шибендо Лахири: Криите се дават за експериментиране и изследване. Не са необходими никакви предварителни концепции и заключения. Умствените разсъждения за резултатите и въздействието унищожават блаженството и божествения дар на Криите.
- Изглежда така, сякаш практикуването на Крия Йога води до настройване и балансиране на телесната и умствената енергия. Може ли да се каже, че това води в някаква степен до разтваряне на ума? Такова разтваряне позволява ли да се изживее Истинският Аз, нашата действителна природа? Тези практики ускоряват ли нашата духовна и индивидуална еволюция?
Шибендо Лахири: Не може да става въпрос за разтваряне на ума, понеже няма такова нещо като ум. Умът не съществува. Той е мит. Той не е реален, но е валиден, защото ни дава функционални напътствия в ежедневния живот. Възможно е също да бъдем свободни от ума, независимо от факта, че той ще работи за изпълнение на всекидневните ни задачи.
Крия Йога не е настройване, а преобразуване, алхимична промяна на тялото. Истинското Аз не е изживяване, то е съществуване. Крия Йога не е еволюция, а революция.
- Каква е ролята на дишането в гореспоменатите процеси?
Шибендо Лахири: Крия Пранаяма е една най-дълбока форма на дишане, която води до изключително спокойствие на ума.
- Обикновеният човек не се замисля за действителната природа на съществуването. Може ли да се каже, че това произтича от ума? Умът ли създава нашето его, чувството за индивидуалност?
Шибендо Лахири: Умът е разделно съзнание. Той е фрагментирано съзнание. Следователно той разделя и прекъсва връзката с цялостното, холистично съзнание (Чайтаня). Умът е замърсяването на интелекта. Егото е перверзията на ума.
- Как бихте коментирали, защо човешкото съществуване е свързано с ума?
Шибендо Лахири: Човешкото съществуване не е свързано с ума, а човешкият опит и изживяванията са свързани с ума. Основните съставки на ума са желанията, страхът, зависимостта и привързаността.
- Какво е "не-ум"? Това състояние ли е?
Шибендо Лахири: "Не-ум" е нов ум, където цялата отрицателност на ума е отречена. Той е отвъд ума, едно чисто съзнание (Чайтаня).
- Каква е причината да изпитваме толкова много страх?
Шибендо Лахири: Страхът е пряк резултат от търсенията, желанията, копнежите, ламтежите, надеждите, очакванията, предположенията, амбициите и т.н.
- Бихте ли коментирали интелигентността и мъдростта?
Шибендо Лахири: Интелектът принадлежи на ума, а Интелигентността на не-ума. Знанието принадлежи на ума, но мъдростта принадлежи на не-ума.
- Моля, кажете ни за Учителя Бабаджи. Кой е той?
Шибендо Лахири: Бабаджи е една загадка. Във фамилната Крия Йога ние не се занимаваме с продажба на чудеса. И затова не говорим за Бабаджи по време на публични събития. Но споделяме истината за Бабаджи при сбирки с Криябани (Криябан е човек, който практикува Крия Йога).
- Какво е за вас Учителят Лахири Махасая? Шибендо Лахири: Той е мой биологически прадядо. А също и още много, много процеси и възприятия, които са неназовими и неизмерими.
- Има ли друга линия или училище по Крия Йога в Индия?
Шибендо Лахири: Има няколко линии на ученици, които все още функционират както в Индия, така и извън нея.
- Има ли практическа програма, която да се предлага от вашия храм в Индия? Има ли шанс тези, които се интерсуват от практикуването на Крия Йога, да бъдат настанени там?
Шибендо Лахири: Да, но само три пъти в годината – януари, юли и октомври – по време на Деня на моя баща, на Гуру Пурнима (празника на Гуру) и на Деня на Лахири Махасая. Нашата къща във Варанси е малък жилищно-храмов комплекс. Условията за настаняване са подходящи само за индийците, защото не отговарят на западните стандарти. Но наблизо има хотели и мотели, които са подходящи за западните хора.
- Имате ли ученици?
Шибендо Лахири: До днес (20 март 2003 г.) 7493 души от цял свят са получили посвещение от Шибендо Лахири. Те обикновено наричат себе си ученици. Има също и лукави хора, които не приемат това и се опитват да провалят Шибендо.
- Какво ще посъветвате тези, които изпитват нужда да поемат по духовния път?
Шибендо Лахири: Аз не давам съвети, не издавам морални наставления, не чета проповеди. Отправям само едно смирено предложение. И моето предложение за духовния път е: не замърсявайте вашия ум с четене на така наречените духовни книги, тъй като повечето от тях са изпълнени с комиксови истории и догадки, с много набожни и красиви лъжи, с огромни условни рефлекси, породени от различната среда на възпитание и развитие.
- Според вашето мнение, какво е най-важното отношение в духовния процес?
Шибендо Лахири:: Шибендо не се занимава с мнения. Мненията са мъгла и мания. Отношението към духовния процес се споделя по време на посвещенията като възприеманията на учението на Лая Йога – Атитхи Бхава, Сакши Бхава и Самапти Бхава, т.е. да се живее с отношение на гост, да бъдете в равновесие чрез безизборна осъзнатост и да отдавате по-голямо значение на слагането на край на злото, отколкото на култивирането на противоположното и следователно да скалъпвате фалшива доброта.
- Ако някой иска да се свърже с вас, как може да стане това?
Шибендо Лахири: Можете да се свържете с мен чрез координаторите в различните страни. Или чрез главния координатор Дитрих Холц, чийто електронен адрес е info@kriyayogalahiri.com
Благословия и много любов за всички. Слава на древния мъдрец Патанджали
Добавете тази страница към любимата Ви социална мрежа, към любими, отметки....
|