Прераждане, Ашрами, Кармични Свързаности и Обвързаности... Обетованата статия, с продължение във форумите
Сядам да драсна два три реда специално за нашия си сайт. Отдавна се каня да го направя, защото понякога във форумите настават някои неразбирания, базиращи се върху съвсем обикновени човешки присъщности. За да внеса известно разбиране, трябва да ви объркам напълно. Не се притеснявайте, нормално е и нищо не е под контрол. За да обясня някои явления, ще ми се наложи, с оглед на краткостта на изказа, да въведа известно количество източна терминология. Ще я въведа такава, каквато е в изначалния й индуистки вариант, а не в по-късните будистки тълкувания, като ще обясня значението на всеки термин. В различните философски учения тези термини дават възможност за различни тълкувания, което дава на вещия (разбирай на мен) да си измъква безнаказано от всеки изтоковедски спор. И този път няма да направя изключение, ако някой се опита да ме хване на тясно. И така – започваме с терминологията. КАРМАТА – това е най опростено съвкупността от минали и настоящи наши действия, обуславящи житейския ни път като макрорамка, в която бихме могли да проявяваме свободната си воля. Можем да я оприличим на менюто в ресторант. Можем да си поръчваме всичко, стига да е в менюто. Някои хора са я докарали дотам, че в менюто им фигурира само вчерашен чай, но това е друг разговор. ПРЕРАЖДАНЕ – цикълът от животи, необходим за осъществяването, корекциите и освобождаването от кармичните зависимости. КАРМИЧНИ СВЪРЗАНОСТИ И ОБВЪРЗАНОСТИ – това са нерешени ситуации и отношения, които пренасяме от живот в живот, докато не намерим решението им. Обикновено и най-обобщено можем да ги определим като лични и ситуационни. Ситуационните са общо взето по-нетрайни от личните, доколкото се смята, че хората решават еволюционно кармичните си проблеми в нещо като еволюционно кармични групи. Понякога някой изпада от групата за известно време, за да реши някакви по-специфични ситуационни проблеми, после (след едно, или няколко прераждания) пак се появява в групата. Нещо като нашия форум. Във всяка група има няколко стожера, които са неизменно присъствие и нещо като център-ориентир за останалите. Запомнете тази неволна групираност, защото по-късно отново ще опрем до нея. Тук идва мястото да въведем един отдавна известен и несправедливо пренебрегван факт, а именно ДХАРМАТА. Ако се опитаме да преведем дефинициите, можем спокойно да се откажем, защото ще се объркаме напълно. Единственото съвпадащо при повечето тълкувания е, че става дума за някакъв жизнен закон, духовен закон или нещо подобно. Но бихме могли да извършим едно добро дело, ако я представим като финото предопределение. Като духовен аспект на кармата, различен в различните етапи от живота ни. Запомнете и това за етапите, защото ще се върнем към него по-късно. Всъщност единственият начин да променим кармата и да й въздействаме пряко, е чрез този малък и умишлено, според мен, пренебрегван лост – дхармата. Всички съвременни разчленители и анализатори на кармата, избягват въпроса за дхармата като щипана девойка хоро. Защото говорим ли за дхармата, трябва да отворим реч и за групираността, а оттам, в известен смисъл и за кастовия характер на пакетното ни придвижване по групи в решаването на кармичните ни задачи. Това е доста противно на западното мислене. Всъщност ако се замислим и отправим наблюдателен взор към западната мисъл, ще видим че на нея са й противни повечето неща, така че няма защо да се притесняваме. Та стигнахме до кастовото деление. Според ведите обществото се дели на четири варни (големи социални групи) група на духовенството брахмани или брамини, група на царе, войни, политически деятели и рода того – кшатрии, група на търговци, земевладелци и всякакви представители на онова, което европейците наричат средна класа – вайши; и накрая разбира се варната на шудрите – харгелето, нещастниците, бедните, презрените и т.н. В рамките на всяка от тези големи социални групи си има малки съсловни, професионални, профилирани и т.н. групички - джати, които всъщност са аналог на западните касти. Всеки се ражда, развива, работи и умира в рамките на своята джати и в по-голям мащаб на своята варна. Всяка варна има своя дхарма – фино предопределение, всяка джати си има своя дхарма. При спазването на дхармата се облекчава кармата. В „Бхагават Гита“, която се смята за свещена книга за всички индуси има пасаж, в който Бог обяснява на Арджуна следното (карам по памет, все пак съм я превеждал): Спазването на твоята собствена дхарма, макар и несъвършено е по-добро от спазването на чуждата, макар и съвършено“. Не забравяйте тези думи, защото малко по-долу ще се върнем към тях. Ако вече не съм ви объркал напълно, ще въведа още едно понятие – АШРАМА. Сега ще кажете, ма тоя идиот какви ни ги говори, всички знаем какво е ашрам. Да, но не го знаете всички, защото няма да ви говоря за духовните концлагери със също име, а за етапите във всеки човешки живот, които поради някакво съвпадение се назовават по същия начин. Та всеки човек има четири основни ашрама в живота си. Първият е на ученика или брахмачарин. Вторият е на семейния човек, стопанина на дом – грхастха. Третият е на горския отшелник – ванапрастха и накрая иде Четвъртия – на санясина, когато всички вързала, приковаващи ни към наличния илюзорен свят са отдадени и корабът ни се отправя към най-вътрешните глъбини на нашето висше Аз и отрича феноменалния свят. Всеки от тези четири ашрама има своя собствена дхарма. За спазването на която напълно важат думите на Бог Кршна, които ви помолих да не забравяте. Тук леко ще се отклоня от преките си (така да се каже) разсъждения и ще помоля неизкушения читател да не си представя глупости. Прекалено лесно е да си представим групички отшелници в гората или планината. Не това е замисълът, а намирането на вътрешната гора, на вътрешното отшелие. Винаги е имало идиоти, които са разбирали всичко съвсем дословно. И в магията, и в йога и в пионерските организации. Затова сме на тоя хал, може би. Можеш да си в най-затънтените гори, докато вървиш сред гмежавицата по някоя оживена улица. А може да си в гмежавицата, докато седиш сам самичък на най-високия планински чукар. Така че не приемайте нещата дословно. Ако желаете можем да си поговорим за всичко това друг път, защото сега натрупахме една гора термини и понятия (всъщност май не споменах нищо за шербет, рахат локум и други източни понятия, но и за тях друг път) и трябва поне да обясним защо. Та когато говорим, че група души (много ама много условно казано души, защото това си е западен термин), се движат относително заедно в кармичния си път и се разпознават (било в сънища, било в рязко възникнал спомен от минали животи, било в симпатия или антипатия), няма нищо странно. Това си нещо като наша си каста, в рамките на невидимата, но съществуваща и всеопределяща кастовост. Тя не е професионална или друга, а по-скоро духовна. Припомняме си се един друг. Тупаме се по раменете, делим се на по-близки, по далечни и т.н. Ще кажете какво общо имаме ние с тоя откачения? Ще ви отговоря, нащата си кармична групичка. Ще ми отговорите, но ние мислим по друг начин, имаме други цели?! Ще ви отговоря – такива са дхармите на вашите варна и джати. А какво ни събира тогава тук? Ще ви отговоря – общата ни дхарма, която ви припомняме къде по ненатрапчиво с барабанче, къде по-фрапиращо с тръскане и поливане със студена вода. Затова сме и тук. Да продадем делва наложен пелин на Пенка преди някой и друг век, да и предложим друг в сегашния живот. Да ядосаме Аудан, да нагрубим друг, който не е слушкал. В известен смисъл се явяваме вашата памет за нашата дхарма. С едни може да сме заедно за малко, с други за повече. Не за всеки паметта е приятна. Приятно ли ви е да си спомните как зле постъпихте с еди кого си? Някои инстинктивно си припомнят нещо такова, без да изплува пряко в спомените им и гледат да избягат, за да не си припомнят. Други друго и така. Ако ме попитате дали ви познаваме, ще отговоря – да. С повечето, а има други, които още не са се включили. Ако ме попитате само за форумите ли става въпрос, ще ви отговоря не, но става въпрос и за форумите. И като написах форуми се сетих – вече разполагате с основната информация и изходни позиции за осмисляне и разсъждения. Можем да си доизясним нещата в преки разговори в едноименната тема, която ще пусна в КАРМА, ПРЕРАЖДАНИЯ, ДУХОВНИ НАУКИ
Добавете тази страница към любимата Ви социална мрежа, към любими, отметки....
|